Tillbaka
Kartläggningsfasen
I Kartläggningsfasen samlar vi ihop och sammanställer
information om er verksamhet, er infrastruktur och era driftställen, samtliga
avtal och prisplaner, abonnemang, tilläggstjänster etc. En stor del av denna
information samlas i Akveduktens databas. Det största arbetet i denna fas är
annars insamling och inmatning av fakturainformation och statistik för att få
fram era totalkostnader och en grov bild av ert samtalsmönster.
Samtidigt kontrolleras också att leverantören
debiterat avtalade priser. Dessvärre visar det sig ofta finnas brister på den
punkten.
Kartläggningsfasen avslutas med en rapport som ger en
överblick av er "kommunikationssituation", allmänna råd samt rekommendationer
för vart och ett av följande områden eller så många av dessa ni givit oss i
uppdrag att gå igenom:
- fast telefoni
- mobiltelefoni
- Internetaccesser
- WAN
Det händer att vi tvingas konstatera att ni för något delområde har ett
upplägg som gör att besparingspotentialen inte är tillräckligt stor för att
motivera ett fortsatt arbete. Om ni valt upplägget med arvode i proportion till
besparingen, har ni då utan kostnad fått en god överblick av era
kommunikationstjänster och samtidigt fått ett "kvitto" på att ni har en effektiv hantering av
detta delområde.
Det är dock mycket ovanligt att vi inte identifierar en besparingspotential
som är tillräckligt stor för att motivera ett fortsatt arbete inom ett eller
flera av de delområden vi analyserat. I våra rekommendationer pekar vi då på ett av tre handlingsalternativ:
- att optimera utnyttjandet av befintliga avtal
- att utvärdera alternativa tjänster och/eller leverantörer utan upphandling
- att gå ut i en konkurrensutsatt upphandling
Vilket av handlingsalternativen vi föreslår grundar sig bl a på faktorer som
ert företags totala trafikvolymer och vår erfarenhet av potentialen till
kostnadsreduktioner.
|