Sänkt kostnad för
telefoni och datakommunikation
Hur mycket för mycket betalar ni för telefoni och datakommunikation?
En provocerande fråga kanske. Vissa är med-vetna om att de borde se över
sin kommunika-tionslösning. Många betalar omedvetet alldeles för mycket.
Andra "vet" att de har en kostnads-effektiv lösning. Vi
garanterar att vi
kan spara pengar åt er. Utmana oss!
Akvedukten
arbetar bl a med att hjälpa företag och andra organisationer
att sänka sina kostna-der för fast telefoni, mobiltelefoni, Internet-accesser och
WAN. I vårt arbete inkluderar vi både infrastruktur och
operatörstjänster - två si-dor av samma mynt. På köpet får vår
uppdrags-givare oftast även en effektivare kontroll
av och bättre överblick över avtal, fak-turor och infrastruktur. Akveduktens
angreppssätt passar både stora koncerner och mindre företag.
Varför betalar vi för mycket?
Prissättningen
av framförallt telefonitjänster brukar uppfattas som krånglig och oöverblickbar.
Det går nästan aldrig att lägga två operatörers prislistor
bredvid varandra och avgöra vem som är billigast. Med kombinationer av
engångsavgifter, fasta löpan-de priser, priser per uppkoppling, priser per tidsen-het eller datamängd och dessutom varierande priser under olika delar av dygnet,
inser var och en svårig-heterna att beräkna den totala kostnaden. Lägg
där-till att de olika parametrarna dessutom ska applice-ras på varje
samtalsslag - en operatör kan ha hund-ratals samtalsslag med olika
priser. Det
krävs alltså en stor mängd information om volymer och trafik-mönster samt
beräkningsmodeller som kan hantera dessa data för att kunna värdera en
operatörs erbjudande. Normalt finns vare sig tid att sammanställa data
eller att ta fram beräkningsmodeller och det är knappast lönsamt heller
för enstaka fall. Oftast vet man alltså inte hur bra eller dåliga
villkor man har eller blivit erbjuden.
En annan faktor som bidrar till att man betalar mer än nödvändigt är
frågan om man jämför "äpplen med äpplen". Man känner sig kanske trygg
med sin nuvaran-de leverantör och känner osäkerhet inför om ett
eventuellt leverantörsbyte inne-bär samma funktionalitet och
tillgänglighet.
Medarbetare som kanske har telefoni som ett ansvar bland
många andra har säl-lan vare sig tid eller kompetens att
sätta sig in i detta. Dessutom kanske en tek-niskt inriktad
person saknar intresse eller förståelse för de kommersiella
aspekter-na eller vice versa.
Ovan har vi nämnt några av de faktorer som gör att man omedvetet oftast betalar ett
för högt pris för telefoni och datakommunikation.
Fråga gärna efter Akve-duktens dokument
"Kostnadsoptimering av telefoni och datakommu-nikation - vanliga misstag
och fallgropar" - en sammanställning av våra erfarenheter
inom området.Ytterligare en orsak till att man betalar mer än
nödvändigt är en ofta utbredd över-tro på nordiska eller globala avtal.
Om ni har den typen av avtal eller diskuterar ett nordiskt eller globalt
"grepp" -
fråga gärna efter Akveduktens dokument "Internationella kontra lokala
avtal".
Varför ska vi anlita en konsult?
Vi tycker att
varje företag bör ha en klar linje för när man bör anlita en konsult
eller ej. När det gäller ar-betsuppgifter som kräver en djup kunskap om
företa-get eller dess bransch och som kanske dessutom är frekvent
återkommande, talar mycket för att låta anställda utföra dessa
uppgifter. När det gäller att hålla kommunikationskostnaderna i schack
ställs stora krav på att hålla sig ā jour med vad som händer inom tele-
och datakommunikationsområdet. För att göra en översyn av ett företags
nyttjande av sådana tjänster räcker det med en ytlig kunskap om
företagets verk-samhet. Dessutom är det något som vanligtvis sker högst
vart annat år. Det mesta talar för att inte bygga upp eller underhålla
sådan kompetens internt. Tar man in extern hjälp kan man frigöra interna
resurser för andra göromål där de ger bättre utväxling.
En aldrig så skicklig inköpsorganisation har sällan hjälpmedlen för
eller erfarenhe-ten av att kunna jämföra alternativa lösningar. De två
första stegen i Akveduktens arbetsprocess, Kartläggningsfasen och
Definitionsfasen, är skräddarsydda för det-ta specifika ändamål. Även om det finns medarbetare med rätt kompetens, är det
högst osannolikt att det är försvarligt att utveckla den metodik och de
verktyg som krävs för att
kunna optimera företagets kommunikationskostnader.
Anlitar ni Akvedukten frigör ni tid som ni t ex kan ägna åt att
åstadkomma andra besparingar, ni säkerställer att ni undviker många av
de fallgropar som finns vad gäller tjänster och avtalsvillkor och ni får
större besparingar jämfört med om ni gör arbetet på egen hand. Vår
erfarenhet av en mångfald lösningar och tjänster gör att vi dessutom kan
hitta alternativ som ni annars skulle ha förbisett.
Är det värt pengarna?
Erfarenheterna av att nyttja konsulter kan vara blan-dade.
En del har erfarenhet av att ha betalt mycket pengar för
konsulter, utan att de satt några bestående avtryck i verksamheten.
Förutom traditionell arvodering, d v s arvode som ut-går från hur mycket
arbete vi lägger ner, erbjuder Akvedukten därför en alternativ arvoderingsprincip: Ni
betalar endast i proportion till den kostnadsbesparing vi åstadkommer.
Oavsett vilken arvoderingsform ni väljer ställer vi dessutom ut en
resultatgaranti. Vi berättar gärna mer om denna i samband med en
diskussion om ett eventuellt uppdrag.
Blir Du också nerringd med erbjudanden om billigare telefoni?
Är det knepigt att avgöra vem som verkligen har något intressant att
erbjuda, utan att behöva offra tid på alla de som hör av sig? Räcker
inte tiden till kan det ligga nära tillhands att konsekvent tacka nej
till alla erbjudanden.
Akvedukten står helt oberoende av teleoperatörer-na. Vi är vare sig
förmedlare, mäklare eller återför-säljare av operatörstjänster; vi
företräder ditt före-tag gentemot marknadens aktörer och ser enbart till
ditt företags bästa. I den här branschen finns
också företag som säger sig vara oberoende, men ändå får "kickback" av
operatörerna. Det kan vara värt att granska sin
tilltänkta partner
Sedan finns det seriösa, större tele- eller
datakonsultföretag som jobbar brett inom området. Vi tror dock att vi
med gott samvete törs påstå att
ingen av dem har arbetat upp en sådan specialistkompetens som finns hos
Akvedukten och dess partners, inom detta specifika område. Vi har
specialiserat oss på att driva denna typ av projekt och vi är
övertygade om att ni får ut mer av att anlita Akvedukten: vettiga
avtalsvillkor, bra
tjänster och en lägre totalkostnad.
Så här arbetar vi
Vårt arbetssätt följer Akveduktens generella arbetsmodell.
I det här fallet innebär det följande:
Ovan har vårt arbetssätt beskrivits kortfattat. Arbetet
är bitvis relativt komplext och arbetsprocessen består av
fler steg än vad som framgår ovan. Vi redovisar gärna mer
i detalj hur arbetet bedrivs.
|